Abbaye Paix Dieu (séjour)
De stichting van de abdij van Paix-Dieu maakt deel uit van de mystieke feministische beweging die het bisdom Luik (in het begin van de 13e eeuw) beïnvloedde. Ze werd aanvankelijk geïnstalleerd in het dorp Oleye. De abdij werd vervolgens overgebracht naar een plaats in een vallei (1244) aan de samenvloeiing van verschillende beekjes in Bodegnée.
De abdij van Paix-Dieu vormt meteen een landbouwdomein om te leven volgens het autarkische ideaal van de cisterciënzers. Paix-Dieux reorganiseerde zijn domein na de crisis die zijn economie trof op het einde van de 13de eeuw. Beetje bij beetje wordt de abdij een landheerlijkheid. Dit kapitalisme van de grond maakt de bouw mogelijk van kloostergebouwen en van de boerderij die we vandaag kennen (1730-1767).
- In het algemeen
- in een rolstoel Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen in een rolstoel
- lopen met moeite Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen lopen met moeite
- blind Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen blind
- ik ben visueel gehandicapt Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen ik ben visueel gehandicapt
- doof Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen doof
- hardhorend Toegankelijk met een beetje hulp voor mensen hardhorend
- Met moeite begrip Toegankelijk met een beetje hulp voor mensen Met moeite begrip
in het algemeen
Sterke punten
Parkeren
- Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Aandachtspunten
Personneel
- Er is geen contactpersoon aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
Mensen in rolstoelen
Sterke punten
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
Ontvangst
- De vrije ruimte voor het loket is voldoende ruim.
Verticale beweging
- De lift kan zelfstandig gebruikt worden.
Kamer
- Een aangepaste kamer van voldoende grootte is beschikbaar.
Aandachtspunten
Parkeren
- Er zijn geen voorbehouden parkeerplaatsen.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- De ondergrond is plaatselijk moeilijk berijdbaar.
Binnenkomst
- De hoofdingang is niet toegankelijk en de alternatieve ingang is moeilijk te vinden.
Horizontale beweging
- Er is één trede te nemen.
Aangepaste toiletten
- Er is een aangepast toilet beschikbaar, maar het is moeilijk te gebruiken.
- Het toilet is slecht uitgerust.
Restauratiezaal
- Geen enkele tafel laat toe om zich correct te positioneren met een rolstoel.
Kamer
- Er is geen schakelaar of stopcontact die is bereikbaar is vanaf het bed.
Douchekamer
- De doucheruimte is te klein.
- De doucheruimte is onvoldoende uitgerust.
- Het gebruik van de wastafel verloopt moeilijk.
Mensen lopen met moeite
Sterke punten
Parkeren
- Er is minstens 1 parkeerplaats op minder dan 50 meter van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
Binnenkomst
- Er is één trede van minder dan 18 cm te nemen.
Ontvangst
- Zitplaatsen zijn beschikbaar in de nabijheid van het onthaal.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
- De breedte van de passages is voldoende.
Kamer
- Er is een kamer die voldoende groot is en bereikbaar is per lift.
Douchekamer
- De aangepaste douche is voorzien van een stoel en handgrepen.
Aandachtspunten
Parkeren
- De bekleding van de parkeerplaats is niet ideaal.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- De ondergrond is plaatselijk moeilijk berijdbaar.
Horizontale beweging
- Er zijn enkele treden zonder handlijst.
Aangepaste toiletten
- Er zijn geen handgrepen in het toilet.
Personnes aveugles
Sterke punten
Ontvangst
- Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
- Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
- Het onthaal is niet beglaasd.
- Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- De nummering van de kamer is in reliëf aangegeven naast de deur.
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
Aandachtspunten
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Er zijn geen geleidelijnen op de brede paden.
Binnenkomst
- De ingang is moeilijk te vinden.
Personnes malvoyantes
Sterke punten
Ontvangst
- Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
- Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- De toegangsdeur tot de kamer is in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
Aandachtspunten
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Er zijn geen kunstmatige of natuurlijke geleidelijnen.
Binnenkomst
- De ingang is moeilijk te vinden.
Horizontale beweging
- Sommige beglaasde wanden langs het pad zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
Personnes sourdes
Sterke punten
Parkeren
- De parkeerplaats is vrij toegankelijk.
Ontvangst
- Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
Wi-Fi
- Het is mogelijk om een verbinding te maken met mobiele netwerken, 3G of 4G.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Restauratiezaal
- Het restaurant is in buffetvorm.
Aandachtspunten
Binnenkomst
- Het betaalpunt is moeilijk te vinden.
Ontvangst
- Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
- Er is geen informatie beschikbaar in gebarentaal.
Kamer
- Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
Personnes malentendantes
Sterke punten
Parkeren
- De parkeerplaats is vrij toegankelijk.
Ontvangst
- Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Restauratiezaal
- Het restaurant is in buffetvorm.
Aandachtspunten
Binnenkomst
- De ingang is moeilijk te vinden.
Kamer
- Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
Personnes avec difficultés de compréhension
Sterke punten
Ontvangst
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visueel bericht in de lift.
- De trappen beschikken over minstens één beveiligende handlijst.
Restauratiezaal
- Het restaurant is in buffetvorm.
- De plaats is goed verlicht.
Kamer
- Het is gemakkelijk on de deur van de kamer te herkennen (afbeelding, kleur, nummer).
Aandachtspunten
Binnenkomst
- De ingang is moeilijk te vinden.