Aloft Brussels Schuman
Of u hier nu bent om te werken of om te ontspannen, het Aloft Brussels Schuman ligt op een bevoorrechte locatie in het hart van de Europese wijk. Alle belangrijke Europese instellingen liggen op loopafstand en het hotel ligt op slechts een paar minuten van het centrum van Brussel.
- In het algemeen
- in een rolstoel Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen in een rolstoel
- lopen met moeite Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen lopen met moeite
- blind Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen blind
- ik ben visueel gehandicapt Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen ik ben visueel gehandicapt
- doof Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen doof
- hardhorend Toegankelijk met een beetje hulp voor mensen hardhorend
- Met moeite begrip Toegankelijk met een beetje hulp voor mensen Met moeite begrip
in het algemeen
Relatief toegankelijk hotel in het centrum van de Europese wijk en dicht bij het centrum van Brussel.
Raadpleeg de specifieke infofiche voor meer informatie over de toegankelijkheid van het hotel voor elke doelgroep.
8 PRM kamers.
Parking voor klanten (waarvan één voorbehouden voor gehandicapten) beschikbaar op aanvraag.
Sterke punten
Personneel
- Er is personeel beschikbaar om te helpen bij de obstakels.
- Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Bewegwijzering
- De structuur van de plaats is eenvoudig en laat toe om zich gemakkelijk te oriënteren.
Parkeren
- Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Mensen in rolstoelen
Het hotel beschikt over 8 PRM-kamers en een PRM-parkeerplaats in de klantenparking, waarvoor assistentie vereist is.
De ingang van het hotel kan een probleem vormen door de aanwezigheid van een dubbele trede (1 en 2 cm cfr foto) en een uitgesproken helling op het trottoir (tot 7% op sommige plaatsen).
De automatische deuren zijn gedeactiveerd van 23:30 tot 6:00 uur, dus je moet door een draaideur met een opstapje (2 tot 8 cm) of het nachtpersoneel vragen om de automatische opening te reactiveren.
De toegang tot het PRM-toilet in de lobby is via een hefplatform met een klapdeur (de toegang tot de oproepknop in het PRM-toilet is ingewikkeld).
Toegang tot het ontbijtbuffet is ook via deze lift (de uitgang naar de buffetvloer heeft een trede: het niveau is slecht aangepast).
De PBM kamers hebben een inloopdouche met steungrepen en een douchezitje.
Ze hebben ook een PRM-toilet met twee steungrepen, waarvan er één moeilijk te gebruiken is (schuine steungreep).
Houd er rekening mee dat de vrije doorgang naar de doucheruimte/het toilet slechts 80 cm is.
De hoogte van de bedmatras is 70 cm.
Sterke punten
Parkeren
- Er is minstens 1 parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
Binnenkomst
- De opening van de deur verloopt automatisch.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Er is een mobiel betaaltoestel.
- De vrije ruimte voor het loket is voldoende ruim.
Horizontale beweging
- Er valt geen trede te nemen.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift van voldoende grootte bereikbaar.
Aangepaste toiletten
- Er is een aangepast toilet beschikbaar dat goed is aangeduid en gemakkelijk is te gebruiken.
- Er is een toegankelijke wastafel in het aangepaste toilet.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- Een aangepaste kamer van voldoende grootte is beschikbaar.
- De aangepaste kamer beschikt over een aangepaste afzonderlijke doucheruimte.
Douchekamer
- De aangepaste douche is voorzien van een stoel en handgrepen.
- De douche is zonder hoogteverschil.
- Er is een aangepast toilet dat gemakkelijk is te gebruiken.
Aandachtspunten
Toegangsweg vanaf de straat
- De toegangsweg is erg hellend.
Ontvangst
- Het loket is te hoog.
Kamer
- Het bed is te hoog (hoger dan 53 cm).
Mensen lopen met moeite
Het hotel heeft 8 kamers met beperkte mobiliteit en één parkeerplaats voor beperkte mobiliteit op de parkeerplaats voor klanten, waarvoor assistentie vereist is.
De ingang van het hotel kan een probleem vormen vanwege de uitgesproken helling van het trottoir (tot 7% op sommige plaatsen). De automatische deuren zijn gedeactiveerd van 23.30 tot 6.00 uur, dus je moet door een klapdeur met een opstapje (2 tot 8 cm) of het nachtpersoneel vragen om de automatische opening weer te activeren.
Toegang tot de PRM-toiletten in de lobby is via een hefplatform met een klapdeur.
Toegang tot het ontbijtbuffet is ook via deze platformlift (de uitgang naar de buffetvloer heeft een opstapje: het niveau is slecht afgesteld).
De PRM-kamers hebben een inloopdouche met steungrepen en een douchezitje.
Ze hebben ook een PRM-toilet met twee steungrepen.
Houd er rekening mee dat de doorgang naar de doucheruimte/het toilet slechts 80 cm breed is.
De hoogte van de bedmatras is 70 cm.
Sterke punten
Parkeren
- Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 50 meter van de ingang.
- Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Binnenkomst
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
- Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
- Er is één trede van minder dan 18 cm te nemen.
- De opening van de deur verloopt automatisch.
Ontvangst
- Zitplaatsen zijn beschikbaar in de nabijheid van het onthaal.
Horizontale beweging
- Er valt geen trede te nemen.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Aangepaste toiletten
- Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen en te betalen, ...
Kamer
- Er zijn meerdere kamers die voldoende groot zijn en bereikbaar zijn per lift.
- De kamer beschikt over een afzonderlijke doucheruimte met een aangepast toilet.
Douchekamer
- De aangepaste douche is voorzien van een stoel en handgrepen.
- Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
Aandachtspunten
Toegangsweg vanaf de straat
- De toegangsweg is erg hellend.
Personnes aveugles
Het hotel is relatief goed toegankelijk met af en toe wat hulp.
Er zijn een paar aandachtspunten:
De kamernummers zijn niet in braille geschreven (maar er wordt overwogen om ze toe te voegen).
In de lobby is er een kicker die momenteel slecht geplaatst is (risico om op heuphoogte tegen de handgrepen te botsen, onvindbaar met een wandelstok).
In de lift is er geen braille op de traditionele knoppen, maar wel op de PRM-knoppen. Er is geen spraaksynthese.
De trap naar het buffet heeft een leuning aan elke kant, maar ze zijn niet uitgeschoven aan de onderkant (wel aan de bovenkant).
Sterke punten
Geleidehond
- Geleidehonden worden toegelaten zonder toeslag.
Binnenkomst
- De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
- De opening van de deur verloopt automatisch.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
- Het onthaal is niet beglaasd.
- Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
Aandachtspunten
Kamer
- De nummering van de kamer is niet in reliëf op de deur aangegeven.
Personnes malvoyantes
Het hotel is relatief goed toegankelijk met af en toe wat hulp.
Er zijn een paar aandachtspunten:
De beglazing op de glazen deuren is onvoldoende.
Het contrast op de slaapkamerdeuren is onvoldoende.
In de lobby is er een trap die momenteel slecht geplaatst is (risico om op heuphoogte tegen de handgrepen te botsen).
In de lift is er geen braille op de traditionele knoppen, maar wel op de PRM-knoppen. Er is geen tekst-naar-spraaksysteem.
De trap naar het buffet heeft een leuning aan elke kant, maar ze zijn niet uitgeschoven aan de onderkant (wel aan de bovenkant). Er is geen contrast op de eerste en laatste treden.
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
- De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
- De opening van de deur verloopt automatisch.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
- Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
Verticale beweging
- De lift is zelfstandig bruikbaar of er is personeel beschikbaar om te helpen.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- Het kamernummer is in contrasterende kleur in verhouding tot de ondergrond.
- Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
Aandachtspunten
Horizontale beweging
- Sommige beglaasde wanden langs het pad zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
Kamer
- De toegangsdeur tot de kamer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
Personnes sourdes
Het hotel is relatief gemakkelijk toegankelijk.
Er zijn 8 PMR-kamers met brandalarm uitgerust met een flitssysteem.
Er is overal WIFI.
We willen graag uw aandacht vestigen op de volgende punten:
Tussen 23:30 en 06:00 uur zijn de automatische deuren bij de ingang gesloten en kan toegang via een klapdeur worden aangevraagd via een standaard bel (let op bij een late aankomst).
In geval van een liftstoring is er alleen een standaard belknop in de cabine.
Er is geen apparaat om de kamerbewoners te waarschuwen dat er een bezoeker achter de deur aanwezig is.
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk te vinden.
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
Wi-Fi
- Het Wi-Fi is gratis en overal in het gebouw beschikbaar.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Verlichting
- De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Aangepaste toiletten
- Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
- De toiletten zijn gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
- De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
- Het restaurant is in buffetvorm.
Kamer
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
- Er zijn meerdere kamers uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
Aandachtspunten
Ontvangst
- Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
- De tarieven worden niet aan het onthaal aangeduid.
Kamer
- Er is geen kamer uitgerust met een aangepaste bel (visueel of trillend signaal).
Personnes malentendantes
Het hotel is relatief gemakkelijk toegankelijk.
Er zijn 8 PMR-kamers met brandalarm uitgerust met een flitssysteem.
We willen graag uw aandacht vestigen op de volgende punten:
Tussen 23:30 en 06:00 uur zijn de automatische deuren bij de ingang gesloten en kan toegang via een klapdeur worden aangevraagd via een conventionele bel (let op bij late aankomst).
Er is geen apparaat dat de kamerbewoners waarschuwt dat er een bezoeker achter de deur aanwezig is.
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk te vinden.
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
- De plaats is gemakkelijk te begrijpen.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Verlichting
- De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Aangepaste toiletten
- Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Restauratiezaal
- De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
- Het restaurant is in buffetvorm.
Kamer
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
- Er is minstens één kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
Aandachtspunten
Ontvangst
- De tarieven worden niet aan het onthaal aangeduid.
Magnetische inductielus
- Er is geen mobiele magnetische inductielus.
Personnes avec difficultés de compréhension
Het personeel is beschikbaar en behulpzaam wanneer dat nodig is.
Afgezien van de twee onderstaande aandachtspunten is het hotel toegankelijk.
Let op het ontbreken van contrast op de eerste en laatste treden van de trap die naar het ontbijtbuffet leidt. Er zijn geen voorzieningen voor spraaksynthese in de liften.
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
- Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- De lift is gemakkelijk te gebruiken of er is personeel beschikbaar om te helpen.
- Er is een visueel bericht in de lift.
Horizontale beweging
- De plaats is goed verlicht.
Aangepaste toiletten
- De toiletten zijn gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
- Het restaurant is in buffetvorm.
- Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Theater/bioskoop
- De verlichting is voldoende bij de installaties en de uitgang.
Kamer
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.