Welkom bij Access-i

Auberge de jeunesse Jacques Brel

De Jeugdherberg Jacques Brel ligt in het hart van Brussel en is ideaal gelegen om de schatten van de hoofdstad te bezoeken, alleen of in groep.

De herberg biedt alle soorten accommodatie: tweepersoonskamers voor twee personen, gezinskamers, slaapzalen aangepast aan groepen.

Ze beschikt ook over 3 aangepaste kamers voor gehandicapten op de begane grond, die op verzoek kunnen worden aangepast of gemedicaliseerd.

Om het aanbod te vervolledigen, biedt de jeugdherberg nog andere diensten zoals verschillende vergaderzalen voor brainstorming of teambuilding (professioneel, sportief, school...), een bar, een speelzaal, ...

Het hotel ligt in het hart van Brussel, dicht bij trams, metro's, bussen en op loopafstand van het centrum van Brussel.

Bij aankomst zal het personeel u rondleiden.

Voor specifieke behoeften kan het hotel, op voorafgaand verzoek, de PRM kamers herschikken en zelfs apparatuur zoals medische bedden huren.

Sterke punten

Personneel
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Bewegwijzering
  • De structuur van de plaats is eenvoudig en laat toe om zich gemakkelijk te oriënteren.
Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.

Voor specifieke behoeften kan het hotel, op voorafgaand verzoek, de PBM-kamers herschikken en zelfs apparatuur huren, zoals medische bedden.

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • De ondergrond is hard.
Binnenkomst
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
  • De hoofdingang is toegankelijk.
  • Er is geen trede aan de ingang.
  • De opening van de deur verloopt automatisch.
Horizontale beweging
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • De breedte van de gangen is voldoende.
Verticale beweging
  • De lift kan zelfstandig gebruikt worden.
Restauratiezaal
  • Het buffet laat toe om zich zelfstandig te bedienen.
Kamer
  • Een aangepaste kamer van voldoende grootte is beschikbaar.
  • De aangepaste kamer beschikt over een aangepaste afzonderlijke doucheruimte.
Douchekamer
  • De douche is zonder hoogteverschil.

Aandachtspunten

Aangepaste toiletten
  • Het toilet is slecht uitgerust.
Douchekamer
  • De doucheruimte is onvoldoende uitgerust.

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Er valt geen trede te nemen.
Binnenkomst
  • Er is een bel aan de ingang waarmee om hulp gevraagd kan worden.
  • De hoofdingang is toegankelijk.
Ontvangst
  • Zitplaatsen zijn beschikbaar in de nabijheid van het onthaal.
Horizontale beweging
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De verplaatsingen verlopen overal vlot.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
  • Er is een handgreep in de lift.
Kamer
  • Er zijn meerdere kamers die voldoende groot zijn op het gelijkvloers.
  • De kamer beschikt over een aangepaste afzonderlijke doucheruimte.
Douchekamer
  • De aangepaste douche is voorzien van een stoel en handgrepen.
  • De douche is zonder hoogteverschil.
  • Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.

Aandachtspunten

Restauratiezaal
  • Het personeel is niet ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen en te betalen, ...

Sterke punten

Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Geleidehond
  • Geleidehonden worden toegelaten.
Binnenkomst
  • De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
  • De opening van de deur verloopt automatisch.
Ontvangst
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het onthaal bevindt zich in een logische verderzetting van het pad.
Horizontale beweging
  • De plaats is op een eenvoudige en intuïtieve manier gestructureerd.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Horizontale beweging
  • Er bevinden zich gevaarlijke voorwerpen op de paden.
Restauratiezaal
  • Het personeel is niet ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
  • Het restaurant is in buffetvorm.
Kamer
  • De nummering van de kamer is niet in reliëf op de deur aangegeven.

Sterke punten

Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Kunstmatige of natuurlijke geleidelijnen vergemakkelijken de verplaatsingen.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Binnenkomst
  • De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
  • De opening van de deur verloopt automatisch.
Ontvangst
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen zijn per lift bereikbaar.
Kamer
  • Het kamernummer is in contrasterende kleur in verhouding tot de ondergrond.
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Horizontale beweging
  • Er bevinden zich gevaarlijke voorwerpen op de paden.
  • De beglaasde wanden en deuren zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
Restauratiezaal
  • Het personeel is niet ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, de kaart te verklaren, zich te bedienen, te betalen, ...
  • Het restaurant is in buffetvorm.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
  • De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
  • De plaats is gemakkelijk te begrijpen.
Wi-Fi
  • Het Wi-Fi is gratis en overal in het gebouw beschikbaar.
Verticale beweging
  • Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Restauratiezaal
  • Het restaurant is in buffetvorm.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Ontvangst
  • Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
Restauratiezaal
  • Er zijn geen ronde of ovalen tafels voor X personen.
Kamer
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepaste bel (visueel of trillend signaal).

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
  • Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
  • De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
  • De plaats is gemakkelijk te begrijpen.
Verticale beweging
  • Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Restauratiezaal
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
  • Het restaurant is in buffetvorm.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Restauratiezaal
  • Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn.
Kamer
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • De onthaal is rustig.
Verticale beweging
  • De lift is gemakkelijk te gebruiken of er is personeel beschikbaar om te helpen.
  • Er is een visueel bericht in de lift.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
  • Het is gemakkelijk on de deur van de kamer te herkennen (afbeelding, kleur, nummer).
Access-i vous informe sur l'accessibilité de ce lieu, de par les données relevées sur place, à un instant T. Les modifications éventuelles après la visite d'Access-i relèvent de la responsabilité du gestionnaire.