Welkom bij Access-i

Halles de Schaerbeek

Steun :

Het project om 12 VENUES-infrastructuren te controleren en te certificeren werd mogelijk gemaakt door de waardevolle steun van :

                

Let op:
Deze certificering geldt alleen voor het gebouw en niet voor eventuele toekomstige evenementen die daar kunnen plaatsvinden.
Tijdens evenementen kan de indeling van de lokalen veranderen, waardoor de toegankelijkheid zou veranderen. De verantwoordelijkheid voor deze verandering zou dan bij de organisator van het evenement liggen.
Bovendien had het certificeringsbezoek alleen betrekking op het openbare gedeelte van het gebouw en niet op de gehuurde delen.

Beschrijving van de PLAATS :

  • De grote zaal is overgenomen als hoofdfunctie. De steeg, de kleine zaal en de kelder zijn secundaire functies. 
  • Tijdens elke activiteit is een personeelslid verantwoordelijk voor de verzorging van personen met speciale behoeften

Sterke punten

Personneel
  • Een contactpersoon is aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
  • Er is personeel beschikbaar om te helpen bij de obstakels.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.

Aandachtspunten

Bewegwijzering
  • De signalisatie is niet aangepast en laat niet toe om zich eenvoudig te oriënteren.
  • De signalisatie is onvoldoende om zich te oriënteren.
  • Het is moeilijk om de deuren onderling te onderscheiden.
  • Het pad van de steeg naar de kleine zaal heeft een S-vormige doorgang, zonder voldoende ruimte om te keren (130x140cm)
  • De toegang tot de kelder is via een hefplatform. Access-i staat niet in voor het dagelijks gebruik
  • In de kelder is de ruimte naast het podium niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. 
  • De PRM toiletruimte is 1.58x1.37m. Er is niet voldoende transferruimte en de handgrepen zijn slecht geplaatst. 
  • In de Grote Zaal, wanneer de tribunes geïnstalleerd zijn, bevinden rolstoelgebruikers zich voor de eerste rij of aan de zijkanten

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • De ondergrond is hard.
Binnenkomst
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • De hoofdingang is toegankelijk.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • De vrije ruimte voor het loket is voldoende ruim.
  • Het loket is op geschikte hoogte.
Horizontale beweging
  • De ondergrond is hard.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • Het merendeel van de doorgangszones zijn voldoende breed.
Aangepaste toiletten
  • Het aangepast toilet is gemakkelijk te vinden.
  • Er is een toegankelijke wastafel in het aangepaste toilet.
Restauratiezaal
  • Alle tafels laten toe om zich correct te positioneren met een rolstoel.
  • De breedte van de passages is voldoende.
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...

Aandachtspunten

Ontvangst
  • De betalingsvoorziening is moeilijk te gebruiken.
  • Hulp is nodig om de betalingsvoorziening te gebruiken.
Verticale beweging
  • Er is geen lift.
Aangepaste toiletten
  • Er is een aangepast toilet beschikbaar, maar het is moeilijk te gebruiken.
  • Het toilet is slecht uitgerust.
  • De ruimte rond het toiletstoel is te klein.
  • De toegang tot de wastafel verloopt niet vlot.
Theater/bioskoop
  • De zaal beschikt niet over voorbehouden plaatsen.
  • Het is niet mogelijk om zich te verplaatsen naar een zitplaats naast de voorbehouden plaats.
  • Parkeren is op de weg. Er zijn geen plaatsen specifiek voor de zalen gereserveerd. 
  • De toegang tot de kelder verloopt via een trap van 18 treden, die als onveilig wordt beschouwd omdat hij steil is. Een platform lift is beschikbaar. 
  • In de kelder is het gedeelte bij het toneel toegankelijk via 3 onbeveiligde en hoge treden (20 cm en 22 cm). 
  • De mezzanine is toegankelijk via een trap met 23 treden en een enkele leuning. 
  • De PRM toiletruimte is 1.58x1.37m. Er is niet voldoende transferruimte en de leuningen zijn slecht geplaatst. 

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
  • De hoofdingang is toegankelijk.
Ontvangst
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
Horizontale beweging
  • De ondergrond is hard.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
Aangepaste toiletten
  • Er is een wastafel in het aangepaste toilet.
  • Het aangepast toilet is gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
  • De breedte van de passages is voldoende.

Aandachtspunten

Horizontale beweging
  • Er zijn enkele treden zonder handlijst.
  • Er valt een trap met meer dan 6 treden te nemen.
  • De verplaatsingen verlopen moeizaam.
Verticale beweging
  • Er is geen lift.
  • Er is een onbeveiligd opstapje bij de nooduitgang van de Grande Halle 
  • De leuningen op de trap steken niet uit. 
  • Het onderste gedeelte van de kelder is toegankelijk via 3 onbeveiligde treden. 

Sterke punten

Geleidehond
  • Geleidehonden worden toegelaten.
Binnenkomst
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het onthaal bevindt zich in een logische verderzetting van het pad.
Horizontale beweging
  • De gevaarlijke voorwerpen langs de paden werden beveiligd.
Verticale beweging
  • De trappen beschikken over minstens één handlijst.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Theater/bioskoop
  • Het personeel staat ter beschikking om personen te helpen om zich in de zaal te installeren.

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • Er is geen voorziening die toelaat om de ingang te identificeren.
  • De ingang is moeilijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gelegen in een lawaaierige omgeving.
Horizontale beweging
  • Er zijn geen geleidelijnen op de brede paden.
  • Er is ten minste één niet-beveiligde helling op het logische pad.
Verticale beweging
  • Er is geen lift.
  • De trappen zijn niet beveiligd met voorzichtigheidstreden aan de spits.
  • De toegang tot de hal is via een luchtsluis met onbeveiligde glazen deuren. 
  • De bewegwijzering is niet voldoende contrastrijk en in grote letters. 
  • Hoewel er tribunes zijn geïnstalleerd in de Grote Zaal, is er geen verlichting op de trappen.
  • De trap die van de steeg naar de kelder leidt en de trap die vanuit de grote zaal naar de kelder leidt, zijn niet veilig (steil, slecht verlicht). De leuningen op de trap steken niet uit. 
  • Het onderste gedeelte van de kelder is toegankelijk via 3 onbeveiligde treden. 
  • Het hele gebouw is ontworpen in grijstinten, er is weinig contrast in alle kamers, sommige elementen (pilaster, trap) zijn niet beveiligd. 
  • Er is een onbeveiligd opstapje bij de nooduitgang van de Grote Zaal 

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
Ontvangst
  • Een contactpersoon is aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Theater/bioskoop
  • Het personeel staat ter beschikking om personen te helpen om zich in de zaal te installeren.

Aandachtspunten

Ontvangst
  • Het onthaal bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
  • Het onthaal is gelegen in een lawaaierige omgeving.
  • Reflecties of weerkaatsing van daglicht kunnen het zicht hinderen.
Horizontale beweging
  • Er bevinden zich gevaarlijke voorwerpen op de paden.
  • De beglaasde wanden en deuren zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
  • Er zijn geen geleidelijnen in contrasterende om de verplaatsingen te vergemakkelijken.
  • Het ontbreken aan contrast tussen het meubilair en de omgeving bemoeilijkt de verplaatsingen.
  • Het ontbreken aan contrast tussen de vloer en de muren bemoeilijkt de verplaatsingen.
  • De signalisatie is onvoldoende om zich te oriënteren.
Verticale beweging
  • Er is geen lift.
  • De verlichting van de trappen is onvoldoende.
  • De trappen beschikken over een niet-beveiligde handlijst.
Theater/bioskoop
  • Er is geen beveiliging van de treden.
  • Parkeren is op de weg, er zijn geen gereserveerde plaatsen voor het gebouw. 
  • De bewegwijzering van het gebouw is onvolledig. 
  • De receptie kan lawaaierig zijn, afhankelijk van het aantal bezoekers. 

Sterke punten

Parkeren
  • De parkeerplaats is vrij toegankelijk.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
  • De tarieven worden aan het onthaal aangeduid.
Wi-Fi
  • Het is mogelijk om een verbinding te maken met mobiele netwerken, 3G of 4G.
  • Het Wi-Fi is gratis en overal in het gebouw beschikbaar.
Verlichting
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Aangepaste toiletten
  • Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Restauratiezaal
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • De ingang is moeilijk te vinden.
Ontvangst
  • De bel of ingangsvoorziening is moeilijk te gebruiken.
  • Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
Verticale beweging
  • Het is moeilijk om te weten op welke verdieping men zich bevindt.
Restauratiezaal
  • De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
  • Parkeren is op de weg, er zijn geen gereserveerde plaatsen voor het gebouw.
  • De bewegwijzering van het gebouw is onvolledig.

Sterke punten

Parkeren
  • De parkeerplaats is vrij toegankelijk.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
  • De tarieven worden aan het onthaal aangeduid.
Aangepaste toiletten
  • Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Restauratiezaal
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.

Aandachtspunten

Ontvangst
  • Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn aan het onthaal
  • Het loket is beglaasd of slecht verlicht en biedt geen mogelijkheid tot liplezen.
  • Er is geen GSM-nummer om de instelling te contacteren.
Magnetische inductielus
  • Er is geen mobiele magnetische inductielus.
Verticale beweging
  • Het is moeilijk om te weten op welke verdieping men zich bevindt.
Verlichting
  • Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
Restauratiezaal
  • Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn.
Theater/bioskoop
  • Er is geen mobiele magnetische inductielus beschikbaar.
  • Er is geen programmatie met ondertiteling.
  • Het uitzicht vanaf de tussenverdieping kan indrukwekkend zijn voor mensen die gevoelig zijn voor hoogtevrees. 

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • De onthaal is rustig.
Verticale beweging
  • De trappen beschikken over minstens één beveiligende handlijst.
Horizontale beweging
  • De plaats is rustig en goed verlicht.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • Het personeel ziet de personen die aankomen niet.
Ontvangst
  • Soms kan er veel lawaai zijn aan het onthaal.
Verticale beweging
  • De verlichting van de trappen is onvoldoende.
  • De treden van de trap zijn niet gecontrasteerd.
  • De trappen zijn niet veilig.
Restauratiezaal
  • De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
Access-i vous informe sur l'accessibilité de ce lieu, de par les données relevées sur place, à un instant T. Les modifications éventuelles après la visite d'Access-i relèvent de la responsabilité du gestionnaire.