Welkom bij Access-i

Pullman Brussels Centre Midi

Het 4-sterrenhotel Pullman Brussels Centre Midi is ontworpen door de architect Jean-Philippe Nuel. Het ligt op het terrein van het internationale treinstation Brussel-Zuid. Het historische hart van Brussel ligt op slechts enkele minuten loopafstand. Het hotel is ideaal voor zaken en vrije tijd, seminars of een weekendje weg. Openbare parkeerplaatsen direct voor het hotel. Classic tot Deluxe kamers.

Het hotel is gevestigd in een modern, relatief toegankelijk gebouw met plannen om de toegankelijkheid in de nabije toekomst verder te verbeteren. Het personeel is opgeleid, vriendelijk en behulpzaam. Het ontbijt wordt als buffet geserveerd en het personeel kan de gasten op verzoek begeleiden en assisteren. Er is een openbare betaalparkeerplaats, parkeergelegenheid in de straat en een afgiftepunt op verzoek. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de gedetailleerde informatiebladen voor het publiek met speciale behoeften.

Sterke punten

Personneel
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
  • Het personeel heeft van een opleiding genoten voor het onthaal van personen met specifieke behoeften.
Bewegwijzering
  • De structuur van de plaats is eenvoudig en laat toe om zich gemakkelijk te oriënteren.
Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.

De algemene circulatie in het hotel is gemakkelijk. De liftcabine is 84 cm breed. Er zijn 7 PRM kamers. De ingang van de PRM-kamer heeft een afgeschuinde trede van 1,8 cm in de richting van binnenkomst, maar niet in de richting van uitgang. De PRM-ruimte is uitgerust met een inloopdouche, een douchezitje met een enkele vaste steungreep aan één kant en een steungreep aan de achterkant. De ingang van de doucheruimte heeft een verval van 1,5 cm. Er is ook een aangepast toilet in de PRM kamer met een enkele steungreep.
Er is parkeergelegenheid op straat en een privéparkeerplaats die niet door het hotel wordt beheerd.

Sterke punten

Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
Binnenkomst
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
Ontvangst
  • De betalingsvoorziening is gemakkelijk te gebruiken.
  • De vrije ruimte voor het loket is voldoende ruim.
  • Het personeel heeft van een opleiding genoten voor het onthaal van personen met specifieke behoeften.
Horizontale beweging
  • De breedte van de gangen is voldoende.
Verticale beweging
  • De lift kan zelfstandig gebruikt worden.
Aangepaste toiletten
  • Het aangepast toilet is gemakkelijk te vinden.
  • Er is een toegankelijke wastafel in het aangepaste toilet.
Restauratiezaal
  • De breedte van de passages is voldoende.
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • Een aangepaste kamer van voldoende grootte is beschikbaar.
  • Een schakelaar en stopcontact zijn bereikbaar vanaf het bed.
  • De aangepaste kamer beschikt over een aangepaste doucheruimte en toilet.
Douchekamer
  • De aangepaste douche is voorzien van een stoel.
  • De douche is zonder hoogteverschil.
  • De toegang tot de wastafel is mogelijk en gemakkelijk te gebruiken.

Aandachtspunten

Verticale beweging
  • De breedte van de liftkooi is smaller dan 90 cm.

De algemene circulatie in het hotel is gemakkelijk. Er zijn 7 PRM kamers. De ingang van de PRM-kamer heeft een afgeschuinde trede van 1,8 cm in de richting van binnenkomst, maar niet in de richting van uitgang. De PRM-ruimte is uitgerust met een inloopdouche, een douchezitje met een enkele vaste steungreep aan één kant en een steungreep aan de achterkant. De ingang van de doucheruimte heeft een verval van 1,5 cm. Er is ook een aangepast toilet in de PRM kamer met een enkele steungreep.
Er is parkeergelegenheid op straat en een privéparkeerplaats die niet door het hotel wordt beheerd.

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Er bevinden zich zitplaatsen langs de paden.
Binnenkomst
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
  • De hoofdingang is toegankelijk.
  • De opening van de deur verloopt automatisch.
Ontvangst
  • Zitplaatsen zijn beschikbaar in de nabijheid van het onthaal.
Horizontale beweging
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De verplaatsingen verlopen overal vlot.
  • Er bevinden zich zitplaatsen langs de paden.
Verticale beweging
  • De trappen zijn uitgerust met handlijsten aan weerszijden.
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
  • Er is een handgreep in de lift.
Aangepaste toiletten
  • Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
  • Er is een wastafel in het aangepaste toilet.
  • Het aangepast toilet is gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen en te betalen, ...
  • De breedte van de passages is voldoende.
Kamer
  • Er zijn meerdere kamers die voldoende groot zijn en bereikbaar zijn per lift.
Douchekamer
  • De aangepaste douche is voorzien van een stoel.
  • De douche is zonder hoogteverschil.

Er is personeel beschikbaar om klanten te begeleiden en te helpen. Er is geen spraaksynthese in de liftcabine.

Sterke punten

Geleidehond
  • Geleidehonden worden toegelaten zonder toeslag.
Binnenkomst
  • De opening van de deur verloopt automatisch.
  • De ingang is een draaideur, maar er is ook een alternatieve ingang.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
  • Het onthaal is niet beglaasd.
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het onthaal bevindt zich in een logische verderzetting van het pad.
  • De plaats is op een eenvoudige en intuïtieve manier gestructureerd.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
  • De trappen beschikken over minstens één handlijst.
  • De trappen zijn niet beveiligd met voorzichtigheidstreden.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • De nummering van de kamer is in reliëf op de deur aangegeven.
  • Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Toegangsweg vanaf de straat
  • De voetpaden werden niet beveiligd met tegels die met de voeten voelbaar zijn.

De automatische deuren en de glazen wanden van de ingang zijn niet beveiligd met glas. Er is personeel beschikbaar om klanten te begeleiden en te helpen. Er is geen spraaksynthese in de liftcabine.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
  • De opening van de deur verloopt automatisch.
  • De ingang is een draaideur, maar er is ook een alternatieve ingang.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
  • Het onthaal bevindt zich in een logische verderzetting van het pad.
Horizontale beweging
  • Het contrast tussen de vloer en de muren vergemakkelijkt de verplaatsingen.
Verticale beweging
  • De lift is zelfstandig bruikbaar of er is personeel beschikbaar om te helpen.
  • De nummering van de verdiepingen zijn duidelijk aangegeven op elk bordes.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Toegangsweg vanaf de straat
  • De voetpaden werden niet beveiligd met tegels die met de voeten voelbaar zijn.
Kamer
  • De toegangsdeur tot de kamer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
  • Het kamernummer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de ondergrond.

Het gebouw is niet complex en de diensten zijn gemakkelijk te gebruiken. Er is Wi-Fi beschikbaar. De vergaderzalen en de restaurantzaal hebben verschillende ronde tafels waar meerdere mensen kunnen zitten en tekenen.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan per fax gecontacteerd worden.
  • De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
  • De tarieven worden aan het onthaal aangeduid.
  • De plaats is gemakkelijk te begrijpen.
Wi-Fi
  • Het is mogelijk om een verbinding te maken met mobiele netwerken, 3G of 4G.
  • Het Wi-Fi is gratis en overal in het gebouw beschikbaar.
Verticale beweging
  • De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
  • Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Verlichting
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Aangepaste toiletten
  • De toiletten zijn gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
  • Er zijn ronde of ovalen tafels voor X personen.
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Ontvangst
  • Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
  • Er is geen informatie beschikbaar in gebarentaal.
Aangepaste toiletten
  • Het is onmogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Restauratiezaal
  • De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
Kamer
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepaste bel (visueel of trillend signaal).

Het gebouw is niet complex en de diensten zijn gemakkelijk te gebruiken.
De geluidsomgeving is relatief rustig, hoewel dit soms kan veranderen wanneer grote groepen klanten tegelijkertijd aankomen of vertrekken.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
  • De tarieven worden aan het onthaal aangeduid.
  • De plaats is gemakkelijk te begrijpen.
Verticale beweging
  • De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
  • Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Verlichting
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Restauratiezaal
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Magnetische inductielus
  • Er is geen mobiele magnetische inductielus.
Aangepaste toiletten
  • Het is onmogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Kamer
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).

Het hotelgebouw is gemakkelijk te herkennen aan de naam van het hotel: Pullman, in grote letters op de gevel geschreven. Binnen het gebouw is de weg gemakkelijk. Indien nodig is het personeel bij de receptie opgeleid en helpt u graag. De geluidsomgeving is relatief rustig, hoewel dit soms kan veranderen wanneer grote groepen gasten tegelijkertijd aankomen of vertrekken.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
  • Er is een bel dicht bij de deur.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
  • De ingang is een draaideur, maar er is ook een andere ingang mogelijk.
Ontvangst
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
  • Het personeel heeft van een opleiding genoten voor het onthaal van personen met specifieke behoeften.
Verticale beweging
  • De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
  • De lift is gemakkelijk te gebruiken of er is personeel beschikbaar om te helpen.
  • Er is een visueel bericht in de lift.
  • Het personeel heeft van een opleiding genoten voor het onthaal van personen met specifieke behoeften.
Horizontale beweging
  • De plaats is goed verlicht.
Aangepaste toiletten
  • De toiletten zijn gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
  • Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Ontvangst
  • Soms kan er veel lawaai zijn aan het onthaal.
Restauratiezaal
  • De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
Access-i vous informe sur l'accessibilité de ce lieu, de par les données relevées sur place, à un instant T. Les modifications éventuelles après la visite d'Access-i relèvent de la responsabilité du gestionnaire.