Radisson Collection Grand Place Brussels
Op de plaats waar Belgische culturele hoogtepunten en hedendaagse Europese invloeden samenkomen, stapt u binnen in een hotel dat de kosmopolitische geest van Brussel weerspiegelt.
Het vijfsterrenhotel staat bekend om zijn glazen atrium van zeven verdiepingen en onderscheidt zich door zijn buitengewone postmodernistische architectuur, die u kunt bewonderen als u in een van onze panoramische liften stapt. Het interieur van het Radisson Collection Hotel, Grand Place Brussels is onlangs opnieuw ontworpen door de beroemde architect Rafael de la Hoz en combineert elegantie en comfort.
Het Radisson Collection Hotel, Grand Place Brussels heeft 282 kamers, onlangs opnieuw ontworpen en opgewaardeerd, ontworpen met uw comfort in het achterhoofd. Het unieke design, het comfortabele bed, gratis onbeperkt WiFi, gratis toegang tot het fitnesscentrum en tal van voorzieningen op de kamer zullen aan al uw wensen voldoen.
- In het algemeen
- in een rolstoel Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen in een rolstoel
- lopen met moeite Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen lopen met moeite
- blind Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen blind
- ik ben visueel gehandicapt Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen ik ben visueel gehandicapt
- doof Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen doof
- hardhorend Een informatiefiche beschikbaar is voor de informatie voor de toegankelijkheid van mensen hardhorend
- Met moeite begrip Volledig autonoom toegankelijk Met moeite begrip
in het algemeen
- Alleen het hotel maakt het voorwerp uit van de bouwanalyse.
- Op de begane grond zijn twee restaurants beschikbaar voor het publiek.
- De eerste verdieping wordt gebruikt voor vergaderingen, seminars, professionele salons, enz.
- In de kelder is een collectieve betaalparking met slagboom beschikbaar, maar er zijn geen plaatsen gereserveerd voor gehandicapten.
- Gasten die bij aankomst een badge hebben, kunnen 's nachts zelfstandig het hotel betreden.
- Elke gast kan beschikken over een alarmarmband, in geval van val, verbonden met de receptie.
Sterke punten
Personneel
- Er is personeel beschikbaar om te helpen bij de obstakels.
- Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Parkeren
- Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Aandachtspunten
Bewegwijzering
- De plaats is complex en de signalisatie volstaat niet om zich te oriënteren.
- Er is geen specifiek plan beschikbaar (aanduiding van toegankelijke paden en uitrustingen).
Gebied
- Het restaurant werd niet geanalyseerd.
Mensen in rolstoelen
- Het hotel beschikt over aangepaste kamers die groot genoeg zijn voor een rolstoelgebruiker.
- De sanitaire voorzieningen in de kamer zijn uitgerust met een inloopdouche, toilet en wastafel, maar geen van hen heeft een voldoende transferruimte. Een trekkoordalarm is op verzoek verkrijgbaar bij de receptie
- Een polsalarm is op aanvraag beschikbaar bij de receptie
- Het ontbijt wordt geserveerd in het Aziatische restaurant op de begane grond, aangezien het hoofdrestaurant zich beneden bevindt (4 treden).
- Een volledig onafhankelijk aangepast toilet is beschikbaar op de 1e verdieping
Sterke punten
Parkeren
- Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Toegangsweg vanaf de straat
- Het merendeel van de doorgangszones zijn voldoende breed.
Binnenkomst
- Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
- De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
- De hoofdingang is toegankelijk.
- Er is geen trede aan de ingang.
- De opening van de deur verloopt automatisch.
- De breedte van de deuropening bedraagt minstens 85 cm.
- De deur kan zelfstandig gehanteerd worden.
Ontvangst
- Er is een mobiel betaaltoestel.
Horizontale beweging
- Er valt geen trede te nemen.
- De ondergrond is hard.
- De breedte van de gangen is voldoende.
- Het merendeel van de doorgangszones zijn voldoende breed.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift van voldoende grootte bereikbaar.
Aangepaste toiletten
- Het aangepast toilet is gemakkelijk te vinden.
- De breedte van de deuropening bedraagt minstens 85 cm.
Restauratiezaal
- Bepaalde tafels laten toe om zich correct te positioneren met een rolstoel.
- De breedte van de passages is voldoende.
- De bediening wordt verzekerd door personeel aan tafel.
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- Een aangepaste kamer van voldoende grootte is beschikbaar.
- Een schakelaar en stopcontact zijn bereikbaar vanaf het bed.
- De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
- De verlichting volstaat.
Aandachtspunten
Parkeren
- Er zijn geen voorbehouden parkeerplaatsen.
Binnenkomst
- De toegangsvoorziening is buiten bereik.
- De toegangsweg is hellend.
Ontvangst
- Het loket is te hoog.
- De verlichting volstaat niet.
Restauratiezaal
- Het buffet laat niet toe om zich zelfstandig te bedienen.
Kamer
- De toegang tot de aangepaste kamer verloopt niet vlot.
- Het bed is te hoog (hoger dan 53 cm).
- Er is hulp nodig om de deur te openen.
Douchekamer
- De doucheruimte is onvoldoende uitgerust.
- Er is geen aangepast toilet.
- De ruimte rond het toilet is te klein.
Mensen lopen met moeite
- Het hotel beschikt over aangepaste kamers die groot genoeg zijn voor een rolstoelgebruiker.
- De sanitaire voorzieningen in de kamer zijn uitgerust met een inloopdouche, toilet en wastafel, maar geen van beide heeft een voldoende transferruimte.
- De gast heeft toegang tot beide restaurants. De Eneco Basque is toegankelijk via 4 treden met leuningen
- Een volledig onafhankelijk aangepast toilet is beschikbaar op de 1e verdieping
Sterke punten
Toegangsweg vanaf de straat
- De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
- Er is een bel aan de ingang waarmee om hulp gevraagd kan worden.
- Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
- De hoofdingang is toegankelijk.
- De breedte van de deuropening bedraagt minstens 85 cm.
- De verlichting volstaat.
Ontvangst
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
- Er zijn rolstoelen ter beschikking.
Wachtkamer
- Er zijn zitplaatsen.
Horizontale beweging
- Er vallen enkele treden te nemen die voorzien zijn van handlijsten.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
- Er is een handgreep in de lift.
- De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
- De verlichting volstaat.
Aangepaste toiletten
- Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
- De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen en te betalen, ...
- De breedte van de passages is voldoende.
- De verlichting volstaat.
Kamer
- Er is een kamer die voldoende groot is en bereikbaar is per lift.
- De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
- De verlichting volstaat.
Douchekamer
- De aangepaste douche is voorzien van een stoel.
- De douche is zonder hoogteverschil.
- Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
- De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
- De verlichting volstaat.
Aandachtspunten
Parkeren
- De parkeerplaatsen bevinden zich op meer dan 100 meter van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
Toegangsweg vanaf de straat
- Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
Restauratiezaal
- Er vallen meer dan 2 treden te nemen.
Personnes aveugles
- Het ontbijt wordt als buffet geserveerd, maar het personeel staat klaar om te helpen.
- In de restaurants wordt bediening aan tafel geboden.
- De lift is te gebruiken met een badge en heeft geen spraaksynthesizer
- De gast kan het hotel 's nachts betreden met een badge ontvangen bij de receptie
Sterke punten
Binnenkomst
- De opening van de deur verloopt automatisch.
- De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.
Ontvangst
- Het onthaal is niet beglaasd.
- Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
Horizontale beweging
- Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- De nummering van de kamer is in reliëf aangegeven naast de deur.
- Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
Aandachtspunten
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Er zijn geen geleidelijnen op de brede paden.
- De voetpaden werden niet beveiligd met tegels die met de voeten voelbaar zijn.
Toegangsweg vanaf de straat
- Er zijn geen geleidelijnen.
- De voetpaden werden niet beveiligd met tegels die met de voeten voelbaar zijn.
Binnenkomst
- Er is geen voorziening die toelaat om de ingang te identificeren.
- Het personeel ziet de personen die aankomen niet en kunnen geen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal is moeilijk te vinden.
- Het onthaal bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
Verticale beweging
- De trappen zijn niet beveiligd met voorzichtigheidstreden aan de spits.
Restauratiezaal
- Het restaurant is in buffetvorm.
Personnes malvoyantes
- Het ontbijt wordt als buffet geserveerd, maar het personeel staat klaar om te helpen.
- In de restaurants wordt bediening aan tafel geboden.
- De voorkant van het hotel is voorzien van ronde noppen op de vloer om de ramen te beschermen.
- De lift is te gebruiken met een badge en heeft geen spraaksynthesizer
- De gast kan het hotel 's nachts betreden met een badge ontvangen bij de receptie
Sterke punten
Binnenkomst
- De opening van de deur verloopt automatisch.
- Er is een bel aan de ingang waarmee om hulp gevraagd kan worden.
Horizontale beweging
- Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Verticale beweging
- Alle verdiepingen zijn per lift bereikbaar.
- De lift is zelfstandig bruikbaar of er is personeel beschikbaar om te helpen.
- De nummering van de verdiepingen zijn duidelijk aangegeven op elk bordes.
Kamer
- Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
Aandachtspunten
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
- Er zijn geen kunstmatige of natuurlijke geleidelijnen.
- Er is geen beveiliging van de trap.
Toegangsweg vanaf de straat
- Er zijn geen geleidelijnen.
- Er bevinden zich gevaarlijke voorwerpen op de paden.
- De voetpaden werden niet beveiligd met tegels die met de voeten voelbaar zijn.
Binnenkomst
- Er is geen voorziening die toelaat om de ingang te identificeren.
- Het personeel ziet de personen die aankomen niet en kunnen geen hulp bieden.
Ontvangst
- Er is geen contactpersoon aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
- Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen niet en kunnen geen hulp bieden.
- Het onthaal is moeilijk te vinden.
- Het onthaal bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
- De visuele informatie wordt niet verstrekt met mondelinge mededelingen.
Horizontale beweging
- De beglaasde wanden en deuren zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
- Er zijn geen geleidelijnen in contrasterende om de verplaatsingen te vergemakkelijken.
- Het ontbreken aan contrast tussen de vloer en de muren bemoeilijkt de verplaatsingen.
Verticale beweging
- De treden van de trap zijn niet gecontrasteerd.
- De trappen beschikken over een niet-beveiligde handlijst.
Kamer
- De toegangsdeur tot de kamer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
- Het kamernummer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de ondergrond.
Personnes sourdes
Geen enkel personeelslid is opgeleid in gebarentaal
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk te vinden.
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
- De instelling kan schriftelijk gecontacteerd worden: SMS of e-mail.
- De instelling kan per fax gecontacteerd worden.
Wi-Fi
- Het is mogelijk om een verbinding te maken met mobiele netwerken, 3G of 4G.
- Het Wi-Fi is beschikbaar op aanvraag.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Aangepaste toiletten
- Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Restauratiezaal
- Er zijn ronde of ovalen tafels voor X personen.
- De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
- Het restaurant is in buffetvorm.
Kamer
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
- Er is minstens één kamer uitgerust met een aangepaste brandalarm en bel (visueel of trillend).
- De verlichting volstaat.
- Gordijnen of rolgordijnen kunnen het licht filteren.
- De structuur van de plaats is eenvoudig en laat toe om zich gemakkelijk te oriënteren.
Aandachtspunten
Parkeren
- Er is een toegangsslagboom tot de parkeerplaats en geen personeel.
Ontvangst
- Er is geen GSM-nummer om de instelling te contacteren.
- Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
- Er is geen informatie beschikbaar in gebarentaal.
- De tarieven worden niet aan het onthaal aangeduid.
Verlichting
- Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
Aangepaste toiletten
- De toiletten zijn moeilijk te vinden.
Restauratiezaal
- De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
Personnes malentendantes
Geen enkel personeelslid is opgeleid in gebarentaal
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk te vinden.
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
- De instelling kan per fax gecontacteerd worden.
- De instelling kan per e-mail gecontacteerd worden.
- De plaats is gemakkelijk te begrijpen.
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Aangepaste toiletten
- Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Kamer
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
- Er is minstens één kamer uitgerust met een aangepaste brandalarm en bel (visueel of trillend).
- Gordijnen of rolgordijnen kunnen het licht filteren.
Aandachtspunten
Parkeren
- Er is een toegangsslagboom tot de parkeerplaats en geen personeel.
Ontvangst
- Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn aan het onthaal
- Er is geen GSM-nummer om de instelling te contacteren.
- De tarieven worden niet aan het onthaal aangeduid.
Magnetische inductielus
- Er is geen mobiele magnetische inductielus.
Verlichting
- Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
Restauratiezaal
- Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn.
Personnes avec difficultés de compréhension
- De halfronde glazen zitting kan visueel storend zijn. Geen stemsynthesizer
- Sommige kamergangen kunnen donker zijn.
Sterke punten
Binnenkomst
- De ingang is gemakkelijk te vinden.
- Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
- Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
- Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
- Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
Verticale beweging
- De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
- De lift is gemakkelijk te gebruiken of er is personeel beschikbaar om te helpen.
- Er is een visueel bericht in de lift.
Horizontale beweging
- De plaats is rustig.
Restauratiezaal
- Het restaurant is in buffetvorm.
- Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
- De plaats is goed verlicht.
- Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
- Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
Aandachtspunten
Ontvangst
- Soms kan er veel lawaai zijn aan het onthaal.
Verticale beweging
- De treden van de trap zijn niet gecontrasteerd.
- De trappen beschikken over een niet-beveiligde handlijst.
Aangepaste toiletten
- De toiletten zijn moeilijk te vinden.
Restauratiezaal
- De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.