Welkom bij Access-i

SPARKS Meeting

Let op :

Deze certificering heeft alleen betrekking op het gebouw en niet op toekomstige evenementen die er mogelijk plaatsvinden.
Tijdens evenementen kan de indeling van het gebouw veranderen, waardoor de toegankelijkheid verandert. De verantwoordelijkheid voor deze verandering ligt dan bij de organisator van het evenement.
Bovendien had het certificatiebezoek enkel betrekking op het publieke deel van het gebouw en niet op de gehuurde delen.

Beschrijving van de VENUE :

  • De belangrijkste functie die voor de audit werd bestudeerd, houdt rekening met de circulatie en het gebruik van het gebouw om naar de vergaderzalen op het gelijkvloers en de +1 verdieping te gaan. 
  • Tijdens de audit werd rekening gehouden met de lunchruimte op de begane grond, maar de organisatie en plaatsing van het meubilair verandert afhankelijk van het evenement en het gekozen type catering.

Sparks Meeting is een groep zalen en een theater die beschikbaar zijn voor het organiseren van evenementen, vergaderingen, seminars, zakelijke bijeenkomsten, trainingen, etc.

Sparks heeft een tiental zalen voor 10 tot 250 personen, plus een zeer grote ruimte op de begane grond voor het organiseren van een lunch of receptie.

Boven zijn koffiecorners beschikbaar voor de kleinere zalen.

Vanwege de grote werkzaamheden van de afgelopen maanden in de Ravensteinstraat (renovatie van het wegennet van het Centraal Station) is het erg moeilijk om zelfstandig toegang te krijgen vanaf het wegennet.

Sterke punten

Personneel
  • Een contactpersoon is beschikbaar na voorafgaande aanvraag.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Bewegwijzering
  • De functie van het lokaal wordt op elke deur aangegeven.
Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.

Aandachtspunten

Bewegwijzering
  • De plaats is complex en er is geen aangepast plan beschikbaar.

Vanwege de grote werkzaamheden van de afgelopen maanden in de Ravensteinstraat (renovatie van het wegennet van het Centraal Station) is het erg moeilijk om zelfstandig toegang te krijgen vanaf de weg.

Je kunt van tevoren een parkeerplaats in de kelder aanvragen, afhankelijk van de beschikbaarheid, en/of hulp vragen om het gebouw binnen te komen (via de alternatieve ingang aan de Gantersteenstraat).

Assistentie is vereist om de lift te nemen (badge met personeel vereist).

De helling naar het aangepaste toilet op de begane grond is erg steil : 32% over 2 m.

Sterke punten

Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Binnenkomst
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
  • De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
Horizontale beweging
  • De treden kunnen ontweken worden door een goed aangeduid alternatief pad.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • De breedte van de gangen is voldoende.
  • De breedte van de paden is voldoende.
  • De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
  • De verlichting volstaat.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift van voldoende grootte bereikbaar.
  • De verlichting volstaat.
Aangepaste toiletten
  • Het aangepast toilet is gemakkelijk te vinden.
  • Er is een aangepast toilet beschikbaar dat goed is aangeduid en gemakkelijk is te gebruiken.
  • De toegang tot de wastafel is mogelijk en gemakkelijk te gebruiken.
Restauratiezaal
  • Bepaalde tafels laten toe om zich correct te positioneren met een rolstoel.
  • De breedte van de passages is voldoende.
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...

Aandachtspunten

Parkeren
  • Er zijn geen voorbehouden parkeerplaatsen.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • De toegangsweg is erg hellend.
  • De alternatieve toegangsweg naar de ingang is slecht aangeduid.
Binnenkomst
  • Er is één trede aan de ingang.
  • De hoofdingang is niet toegankelijk en de alternatieve ingang is moeilijk te vinden.
  • Er is geen bel aan de ingang en het personeel ziet de personen die wensen binnen te komen niet.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen niet.
  • Er is hulp nodig om de deur te openen.
Ontvangst
  • Het loket is te hoog.
  • Er is minstens één moeilijk te gebruiken helling.
Verticale beweging
  • De breedte van de liftdeur ligt tussen 80 en 85 cm.
  • De diepte van de liftkooi ligt tussen 130 en 140 cm.
  • Er is minstens één te sterk hellende helling.

Vanwege de grote werkzaamheden van de afgelopen maanden in de Ravensteinstraat (renovatie van het wegennet van het Centraal Station) is het erg moeilijk om zelfstandig toegang te krijgen vanaf de weg.

Je kunt van tevoren een parkeerplaats in de kelder aanvragen, afhankelijk van de beschikbaarheid, en/of hulp vragen om het gebouw binnen te komen (via de alternatieve ingang aan de Gantersteenstraat).

Assistentie is vereist om de lift te nemen (badge met personeel vereist).

De helling naar het aangepaste toilet op de begane grond is erg steil : 32% over 2 m, maar toegankelijk via 3 treden met een enkele leuning.

Sterke punten

Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • De hoofdingang is toegankelijk.
  • Er is één trede van minder dan 18 cm te nemen.
  • De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
Horizontale beweging
  • Er vallen enkele treden te nemen die voorzien zijn van handlijsten.
  • De verplaatsingen verlopen overal vlot.
  • De breedte van de paden is voldoende.
  • Het merendeel van de doorgangszones zijn voldoende breed.
Verticale beweging
  • De trappen zijn uitgerust met handlijsten aan weerszijden.
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Aangepaste toiletten
  • Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen en te betalen, ...

Aandachtspunten

Parkeren
  • De parkeerplaatsen bevinden zich op meer dan 100 meter van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
  • De alternatieve toegangsweg naar de ingang is slecht aangeduid.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
Binnenkomst
  • Er is geen bel aan de ingang en het personeel ziet de personen die wensen binnen te komen niet.
  • De deur is zwaar.
Ontvangst
  • Er is geen zitplaats in de nabijheid van het onthaal.
  • Er is minstens één moeilijk te gebruiken helling.
Horizontale beweging
  • Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
Verticale beweging
  • De trappen zijn niet veilig.
  • De breedte van de liftdeur ligt tussen 80 en 85 cm.

Een personeelslid moet je begeleiden om toegang te krijgen tot de lift.

Sterke punten

Toegangsweg vanaf de straat
  • Geleidelijnen vergemakkelijken de verplaatsingen.
Geleidehond
  • Geleidehonden worden toegelaten.
Ontvangst
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
  • Het onthaal is niet beglaasd.
  • De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.
Horizontale beweging
  • Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • Er is geen voorziening die toelaat om de ingang te identificeren.
  • Er is geen bel aan de ingang en het personeel ziet de personen die wensen binnen te komen niet.
Horizontale beweging
  • Er is ten minste één niet-beveiligde trede op het logische pad.
  • Er is ten minste één niet-beveiligde helling op het logische pad.
Verticale beweging
  • De trappen beschikken over een niet-beveiligde handlijst.
  • De trappen zijn niet beveiligd met voorzichtigheidstreden aan de spits.
Restauratiezaal
  • Het restaurant is in buffetvorm.

Een personeelslid moet je begeleiden om toegang te krijgen tot de lift.

Sterke punten

Toegangsweg vanaf de straat
  • Geleidelijnen vergemakkelijken de verplaatsingen.
Ontvangst
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen zijn per lift bereikbaar.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • Er is geen voorziening die toelaat om de ingang te identificeren.
  • Er is geen bel aan de ingang en het personeel ziet de personen die wensen binnen te komen niet.
  • De deur is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
Ontvangst
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen niet en kunnen geen hulp bieden.
Horizontale beweging
  • De beglaasde wanden en deuren zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
  • Er zijn geen geleidelijnen in contrasterende om de verplaatsingen te vergemakkelijken.
  • Het ontbreken aan contrast tussen de vloer en de muren bemoeilijkt de verplaatsingen.
  • De vloerbekleding is verblindend op een deel van het pad.
  • Op bepaalde plaatsen langs het pad is de doorgang lager dan 2 m.
Verticale beweging
  • De treden van de trap zijn niet gecontrasteerd.
  • De trappen beschikken over een niet-beveiligde handlijst.
Restauratiezaal
  • Het restaurant is in buffetvorm.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan schriftelijk gecontacteerd worden: SMS of e-mail.
Wi-Fi
  • Het Wi-Fi is gratis en overal in het gebouw beschikbaar.
Verticale beweging
  • De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
Aangepaste toiletten
  • Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
  • De toiletten zijn gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
  • Er zijn ronde of ovalen tafels voor X personen.
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
  • Het restaurant is in buffetvorm.

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • De bel of ingangsvoorziening is moeilijk te vinden.
Ontvangst
  • De bel of ingangsvoorziening is moeilijk te gebruiken.
  • Er is geen e-mailadres om de instelling te contacteren.
  • Er is geen informatie beschikbaar in gebarentaal.
Verlichting
  • Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
  • De verlichting verblindend.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
Verticale beweging
  • De verdiepingen van het gebouw zijn goed aangeduid.
Aangepaste toiletten
  • Het is mogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Restauratiezaal
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
  • Het restaurant is in buffetvorm.

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • Het personeel ziet de personen die aankomen niet.
Ontvangst
  • Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn aan het onthaal
  • Er is geen e-mailadres om de instelling te contacteren.
Magnetische inductielus
  • Er is geen mobiele magnetische inductielus.
Verlichting
  • Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
Restauratiezaal
  • Naargelang de drukte kan er veel lawaai zijn.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
Verticale beweging
  • De lift is gemakkelijk te gebruiken of er is personeel beschikbaar om te helpen.
Aangepaste toiletten
  • De toiletten zijn gemakkelijk te vinden.
Restauratiezaal
  • Het restaurant is in buffetvorm.
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • Het personeel ziet de personen die aankomen niet.
Ontvangst
  • Soms kan er veel lawaai zijn aan het onthaal.
  • Reflecties of weerkaatsing van daglicht kunnen het zicht hinderen.
Verticale beweging
  • De treden van de trap zijn niet gecontrasteerd.
  • De trappen zijn niet veilig.
  • Reflecties of weerkaatsing van daglicht kunnen het zicht hinderen.
Access-i vous informe sur l'accessibilité de ce lieu, de par les données relevées sur place, à un instant T. Les modifications éventuelles après la visite d'Access-i relèvent de la responsabilité du gestionnaire.