Welkom bij Access-i

The Hôtel

Hotel Brussels is een emblematisch etablissement in het hart van Brussel, aan de Waterloolaan. Deze 94 meter hoge wolkenkrabber biedt een adembenemend panoramisch uitzicht over de stad, ook vanuit de elegant ingerichte kamers, suites en vergaderzalen.

De ruime kamers zijn voorzien van moderne gemakken zoals comfortabele bedden, eigentijdse badkamers en eersteklas voorzieningen. Dankzij de grote ramen kunnen gasten optimaal profiteren van het spectaculaire uitzicht over Brussel. 

Het hotel beschikt ook over een spa, een fitnessruimte en een luxe restaurant.

Het hotel heeft twee kamers die zijn aangepast voor gasten met een handicap. Alle functies zijn toegankelijk op hetzelfde niveau via liften, maar de lift van de ondergrondse parkeergarage naar de begane grond is smal (breedte 102 cm).

Het personeel is attent en staat klaar om te helpen.

De fitnessruimte is voor iedereen toegankelijk. Naast de apparaten zijn er ook vrije gewichten beschikbaar voor gasten.

De spa heeft verschillende ruimtes (ontspanning, sauna, douches). Het is toegankelijk op één niveau, maar is niet uitgerust voor mensen met speciale behoeften.

De vergaderzalen zijn toegankelijk en modulair.

De omgevingsverlichting in de gangen is onderbroken (schaduwplekken) en onvoldoende. Er is weinig bewegwijzering en die is moeilijk te lezen.

Sterke punten

Personneel
  • Er is personeel beschikbaar om te helpen bij de obstakels.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Parkeren
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Identificatie
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.

Aandachtspunten

Personneel
  • Er is geen contactpersoon aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
Bewegwijzering
  • De signalisatie is niet aangepast en laat niet toe om zich eenvoudig te oriënteren.
  • De signalisatie is onvoldoende om zich te oriënteren.
  • De plaats is complex en het is moeilijk om de organisatie te begrijpen.
  • De plaats is complex en de signalisatie volstaat niet om zich te oriënteren.
  • Er is geen specifiek plan beschikbaar (aanduiding van toegankelijke paden en uitrustingen).
  • Het is moeilijk om de deuren onderling te onderscheiden.

Het hotel heeft twee volledig uitgeruste kamers die geschikt zijn voor mensen in een rolstoel.

Het bed is 67 cm hoog.

De toegangsdeur naar de kamer zit in een verzonken hoek en de handgreep is niet toegankelijk. Van binnenuit gaat de deur automatisch open met een druk op de knop.

Alle functies zijn toegankelijk op hetzelfde niveau via liften, maar de lift van de ondergrondse parkeergarage naar de begane grond is smal (breedte 102 cm).

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 100 meter van de ingang.
  • De voorbehouden parkeerplaatsen zijn goed aangeduid.
  • De voorbehouden parkeerplaatsen zijn voldoende ruim en horizontaal.
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
Binnenkomst
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • Er is geen trede aan de ingang.
  • De alternatieve ingang is open op aanvraag.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • De betalingsvoorziening is gemakkelijk te gebruiken.
  • Er is een mobiel betaaltoestel.
  • De vrije ruimte voor het loket is voldoende ruim.
  • Het loket is op geschikte hoogte.
  • Een contactpersoon is aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
Horizontale beweging
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De ondergrond is hard.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • De breedte van de gangen is voldoende.
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
Verticale beweging
  • Er is een lift.
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift van voldoende grootte bereikbaar.
  • De lift kan zelfstandig gebruikt worden.
Aangepaste toiletten
  • Er is een aangepast toilet beschikbaar dat goed is aangeduid en gemakkelijk is te gebruiken.
  • Er is een toegankelijke wastafel in het aangepaste toilet.
  • De toegang tot de wastafel is mogelijk en gemakkelijk te gebruiken.
Restauratiezaal
  • De breedte van de passages is voldoende.
  • Het buffet laat toe om zich zelfstandig te bedienen.
  • De bediening wordt verzekerd door personeel aan tafel.
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • Een aangepaste kamer van voldoende grootte is beschikbaar met comfortabele inrichting.
  • Een schakelaar en stopcontact zijn bereikbaar vanaf het bed.
  • De aangepaste kamer beschikt over een aangepaste doucheruimte en toilet.
Douchekamer
  • De aangepaste douche is voorzien van een stoel en handgrepen.
  • De douche is zonder hoogteverschil.
  • De toegang tot de wastafel is mogelijk en gemakkelijk te gebruiken.
  • Er is een aangepast toilet dat gemakkelijk is te gebruiken.

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • De toegang is een niet-haalbare draaideur.
  • Er is hulp nodig om de deur te openen.
Aangepaste toiletten
  • Het aangepast toilet is moeilijk te vinden.
  • Het toilet is slecht uitgerust.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
Restauratiezaal
  • Geen enkele tafel laat toe om zich correct te positioneren met een rolstoel.
  • De tafels hebben een centrale voet die hinderend kan zijn om zich correct te positioneren.
Kamer
  • Het bed is te hoog (hoger dan 53 cm).
  • Er is hulp nodig om de deur te openen.

Het hotel heeft twee volledig uitgeruste kamers die geschikt zijn voor mensen in een rolstoel.

Alle functies zijn toegankelijk op hetzelfde niveau via liften, maar de lift van de ondergrondse parkeergarage naar de begane grond is smal (breedte 102 cm).

Het personeel is attent en staat klaar om te helpen.

Sterke punten

Parkeren
  • Er is minstens 1 voorbehouden parkeerplaats op minder dan 50 meter van de ingang.
  • De voorbehouden parkeerplaatsen zijn goed aangeduid.
  • De voorbehouden parkeerplaatsen zijn voldoende ruim en horizontaal.
  • Het is mogelijk om een persoon te laten uitstappen in de nabijheid van de ingang.
Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Alle doorgangszones zijn voldoende breed.
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Het gebouw is gemakkelijk herkenbaar.
  • Er is geen trede aan de ingang.
  • De alternatieve ingang is open op aanvraag.
Ontvangst
  • Zitplaatsen zijn beschikbaar in de nabijheid van het onthaal.
  • Een contactpersoon is aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
Horizontale beweging
  • Er valt geen trede te nemen.
  • De verplaatsingen verlopen overal vlot.
  • De ondergrond is regelmatig en zonder obstakels.
  • De breedte van de gangen is voldoende.
  • Er bevinden zich zitplaatsen langs de paden.
  • De deur kan zelfstandig gehanteerd worden.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
  • Er is een handgreep in de lift.
Aangepaste toiletten
  • Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.
  • Er is een wastafel in het aangepaste toilet.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen en te betalen, ...
  • De breedte van de passages is voldoende.
  • Er valt geen trede te nemen.
Kamer
  • Er zijn meerdere kamers die voldoende groot zijn en bereikbaar zijn per lift.
  • De minimale hoogte van het bed bedraagt 48 cm.
  • De kamer beschikt over een afzonderlijke doucheruimte met een aangepast toilet.
  • De breedte van de deuropeningen bedraagt minstens 85 cm.
  • De deur kan zelfstandig gehanteerd worden.
Douchekamer
  • De aangepaste douche is voorzien van een stoel en handgrepen.
  • De douche is zonder hoogteverschil.
  • Er is een toilet met handgrepen die gemakkelijk zijn te gebruiken.

Aandachtspunten

Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Er bevinden zich geen zitplaatsen langs de paden.
Binnenkomst
  • De toegang is een moeilijk haalbare draaideur.
  • Er is hulp nodig om de deur te openen.
  • De plaats is complex en de signalisatie volstaat niet om zich te oriënteren.
Aangepaste toiletten
  • Het aangepast toilet is moeilijk te vinden.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.

In de inkomhal zijn er uitstekende meubels die je niet kunt zien met een wandelstok.

Het personeel is bereid om te luisteren en mensen te helpen, maar er zijn geen specifieke voorzieningen voor slechtzienden.

De lift heeft geen spraaksynthese.

Sterke punten

Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Geleidehond
  • Geleidehonden worden toegelaten zonder toeslag.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
  • Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
  • Het onthaal is niet beglaasd.
  • Het personeel ziet de personen die in het gebouw aankomen en kunnen hulp bieden.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen die toegankelijk zijn voor het publiek zijn per lift bereikbaar.
  • De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
  • De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.

Aandachtspunten

Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Er zijn geen geleidelijnen op de brede paden.
  • De parkeerplaats moet overgestoken worden om tot bij de ingang te geraken.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Er zijn geen geleidelijnen.
Binnenkomst
  • De ingang is een draaideur.
  • De deur is zwaar.
Ontvangst
  • De visuele informatie wordt niet verstrekt met mondelinge mededelingen.
Horizontale beweging
  • Er zijn geen geleidelijnen op de brede paden.
  • Er bevinden zich gevaarlijke voorwerpen op de paden.
  • De plaats is complex en de signalisatie volstaat niet om zich te oriënteren.
Kamer
  • De nummering van de kamer is niet in reliëf op de deur aangegeven.

In de inkomhal zijn er uitstekende meubels die je niet kunt zien met een wandelstok.

Het personeel is bereid om te luisteren en mensen te helpen, maar er zijn geen specifieke voorzieningen voor slechtzienden.

De lift heeft geen spraaksynthese.

De gangen van het gebouw zijn donker, met niet-continue verlichting. De glazen deuren naar de spa zijn niet beveiligd.

Sterke punten

Toegangsweg vanaf de straat
  • Het verkeer verloopt zonder obstakels.
Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk herkenbaar.
  • De ingang bevindt zich niet in een logische verderzetting van het pad.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Een contactpersoon is aanwezig voor het onthaal en de begeleiding van personen met specifieke behoeften.
  • Het onthaal bevindt zich tegenover de ingang.
  • Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Verticale beweging
  • Alle verdiepingen zijn per lift bereikbaar.
  • De lift is zelfstandig bruikbaar of er is personeel beschikbaar om te helpen.
Restauratiezaal
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Kamer
  • Er is personeel beschikbaar om te begeleiden tot aan de kamer.
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
  • De verlichting volstaat en doorlopend.
  • Gordijnen of rolgordijnen kunnen het licht filteren.

Aandachtspunten

Toegangsweg vanaf de parkeerplaats
  • Er zijn geen kunstmatige of natuurlijke geleidelijnen.
  • De deur is zwaar.
Toegangsweg vanaf de straat
  • Er zijn geen geleidelijnen.
Binnenkomst
  • De ingang is een draaideur.
  • De deur is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
Ontvangst
  • Reflecties of weerkaatsing van daglicht kunnen het zicht hinderen.
  • De visuele informatie wordt niet verstrekt met mondelinge mededelingen.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
Horizontale beweging
  • Er bevinden zich gevaarlijke voorwerpen op de paden.
  • Sommige beglaasde wanden langs het pad zijn niet beveiligd door een visueel gecontrasteerde markering.
  • Er zijn geen geleidelijnen in contrasterende om de verplaatsingen te vergemakkelijken.
  • Het ontbreken aan contrast tussen de vloer en de muren bemoeilijkt de verplaatsingen.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
  • De plaats is complex en de signalisatie volstaat niet om zich te oriënteren.
Verticale beweging
  • De nummering van de verdiepingen zijn niet duidelijk aangegeven op elk bordes.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
Kamer
  • De toegangsdeur tot de kamer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.
  • Het kamernummer is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de ondergrond.
  • De deur is niet in contrasterende kleur in verhouding tot de omgeving.

Het personeel is bereid om te luisteren en mensen te helpen, maar er zijn geen specifieke voorzieningen voor slechthorenden.

De gangen in het gebouw zijn donker, met niet-continue verlichting.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
  • De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.
Ontvangst
  • Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan schriftelijk gecontacteerd worden: SMS of e-mail.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Wi-Fi
  • Het is mogelijk om een verbinding te maken met mobiele netwerken, 3G of 4G.
  • Het Wi-Fi is in deze ruimte beschikbaar.
Verticale beweging
  • Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Restauratiezaal
  • Er zijn ronde of ovalen tafels voor X personen.
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Parkeren
  • Er is een toegangsslagboom tot de parkeerplaats en geen personeel.
Ontvangst
  • Er is geen GSM-nummer om de instelling te contacteren.
  • Er is geen personeelslid dat gebarentaal kent.
  • Er is geen informatie beschikbaar in gebarentaal.
  • De tarieven worden niet aan het onthaal aangeduid.
  • De plaats is complex en de signalisatie volstaat niet om zich te oriënteren.
Verlichting
  • Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
Aangepaste toiletten
  • Het is onmogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
  • De toiletten zijn moeilijk te vinden.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
Restauratiezaal
  • De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
Kamer
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepaste bel (visueel of trillend signaal).

Het personeel is bereid om te luisteren en mensen te helpen, maar er zijn geen specifieke voorzieningen voor slechthorenden.

De gangen van het gebouw zijn donker, met niet-continue verlichting.

Er zijn geen inductielussen bij de receptie of in de vergaderzalen.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • Het onthaal is gelegen in een rustige omgeving.
  • Het onthaal is open, goed verlicht en biedt mogelijkheid tot liplezen.
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • De instelling kan schriftelijk gecontacteerd worden: SMS of e-mail.
Verticale beweging
  • Er is een visuele aanduiding van de verdiepingen in de lift.
Restauratiezaal
  • De omgeving is rustig.
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.

Aandachtspunten

Parkeren
  • Er is een toegangsslagboom tot de parkeerplaats en geen personeel.
Ontvangst
  • Er is geen GSM-nummer om de instelling te contacteren.
  • De tarieven worden niet aan het onthaal aangeduid.
  • De signalisatie is onvoldoende om zich te oriënteren.
  • De plaats is complex en het is moeilijk om de organisatie te begrijpen.
Magnetische inductielus
  • Er is geen mobiele magnetische inductielus.
Verlichting
  • Slecht verlichte zones bemoeilijken het liplezen.
Aangepaste toiletten
  • Het is onmogelijk om te zien of het toilet bezet of vrij is.
Kamer
  • Er is geen kamer uitgerust met een aangepast brandalarm (visueel of trillend).

Het gebouw is groot (23 verdiepingen). Er is weinig bewegwijzering en je kunt gemakkelijk verdwalen. 

Het personeel is attent en kan bezoekers naar hun kamer brengen.

Bezoekers komen binnen via een draaideur.

Sterke punten

Binnenkomst
  • De ingang is gemakkelijk te vinden.
  • Het gebouw is gemakkelijk te vinden.
  • Het personeel ziet de personen die aankomen en kunnen hulp bieden.
Ontvangst
  • De onthaal is rustig.
  • Het onthaal is gemakkelijk te vinden en dicht bij de ingang.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Verticale beweging
  • De lift is gemakkelijk te gebruiken of er is personeel beschikbaar om te helpen.
  • Er is een visueel bericht in de lift.
  • Er is personeel om te oriënteren en te begeleiden.
Horizontale beweging
  • De plaats is rustig.
  • De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.
Restauratiezaal
  • De verlichting volstaat en maakt liplezen mogelijk.
  • Het is mogelijk om cash te betalen (munten en biljetten).
  • De plaats is rustig.
  • Het personeel staat ter beschikking om de personen te helpen zich te installeren aan tafel, een keuze te maken op de kaart, zich te bedienen, te betalen, ...
Theater/bioskoop
  • De verlichting is voldoende bij de installaties en de uitgang.
  • De deuren zijn gemakkelijk autonoom hanteerbaar.
  • De verlichting volstaat en doorlopend.
Kamer
  • Het personeel is beschikbaar om de kamer en de uitrusting ervan te tonen.
  • De verlichting volstaat en doorlopend.

Aandachtspunten

Binnenkomst
  • De ingang is een draaideur.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
  • De signalisatie is onvoldoende om zich te oriënteren.
  • De plaats is complex en het is moeilijk om de organisatie te begrijpen.
Verticale beweging
  • Het is moeilijk om te weten op welke verdieping men zich bevindt.
Horizontale beweging
  • De plaats is duister.
  • De verlichting volstaat niet.
  • De verlichting is niet doorlopend.
  • De signalisatie is onvoldoende om zich te oriënteren.
  • De plaats is complex en het is moeilijk om de organisatie te begrijpen.
Aangepaste toiletten
  • De toiletten zijn moeilijk te vinden.
  • De verlichting volstaat niet.
Restauratiezaal
  • De menu’s en kaarten worden op de klassieke manier voorgesteld.
Kamer
  • Het is moeilijk on de deur van de kamer te herkennen.
Access-i vous informe sur l'accessibilité de ce lieu, de par les données relevées sur place, à un instant T. Les modifications éventuelles après la visite d'Access-i relèvent de la responsabilité du gestionnaire.