Welkom bij Access-i

Circuit RAVeL de la Molignée

32 km heenreis.

Start : Place Communale, 5537 Anhée

Finish : Rue du Point d'Arrêt, 5070 Fosses-la-Ville

Deze route voert je van de oevers van de Maas via Mettet, wereldberoemd om zijn motorcircuit, naar het Lac de Bambois. De route sluit aan op de route Bambois - Fosses-la-Ville, die eerder door Access-i werd gecontroleerd.

Vanaf Anhée volg je de oevers van de rivier Molignée langs Haut le Wastia, getuige van een grote veldslag in mei 1940. Je laat de ruïnes van het kasteel van Montaigle achter je. Je komt door Maredret, een dorp met veel ambachtslieden. Je baant je een weg door weilanden, bossen en diepe valleien, terwijl je over de draisines racet die langs de RAVeL lopen.

Om het 1e deel van de etappe te voltooien, bereikt u, op uw eigen tempo, het plateau waarop trots de stad Mettet staat, waarvan de geschiedenis teruggaat tot de Gallo-Romeinse tijd en waar de schilder Félicien Rops begraven ligt.

Je wandeling voert je vervolgens door velden en bossen in de richting van het meer van Bambois. Je kunt de wandeling voortzetten richting Fosses-La-Ville over ongeveer 3 km.

Je kunt het routeboek hier vinden. 

Sterke punten

  • Relatief vlakke route (170 m positief stijgingspercentage over 30 km).
  • De route loopt over een veilige, geasfalteerde weg (RAVeL). Het pad is gemiddeld 2 meter breed, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed).
  • Parkeren vlakbij het circuit.
  • Duidelijke bewegwijzering langs de route. Educatieve borden langs de route over verschillende thema's (Félicien Rops, het omliggende platteland).
  • Veilige en zichtbare oversteekplaatsen.

Aandachtspunten

  • Er zijn geen toegankelijke toiletten aan het begin van het circuit. Er zijn aangepaste toiletten bij de Draisines de la Molignée (met toeslag en helling) en bij het Lac de Bambois. Houd er rekening mee dat ze niet altijd open zijn, maar alleen tijdens openingsuren.
  • Er zijn geen geschikte parkeerplaatsen bij de ingang van het circuit (grindparkeerplaats), maar er zijn er 2 op de Place Communale d'Anhée, 50 m verderop.
  • Er zijn delen van de route waar het oppervlak is opgehoogd door wortels, waardoor het ongemakkelijk is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter zijn ze waarschijnlijk beijzeld. 

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De helling op het parcours is licht. Er is een gedeelte bij de kruising met de “Bord de Meuse”-lijn dat steiler (7%) afdaalt, maar slechts voor een korte afstand.
  • De route is duidelijk aangegeven.
  • De meeste kruisingen met rijbanen zijn goed beveiligd en hebben een minimale helling (zie aandachtspunten).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.

Aandachtspunten

  • Er zijn geen toegankelijke toiletten aan het begin van het circuit. Er zijn aangepaste toiletten bij de Draisines de la Molignée (tegen betaling) en bij het Lac de Bambois. Houd er rekening mee dat ze niet altijd open zijn, maar alleen tijdens openingsuren.
  • Er zijn geen aangepaste parkeerplaatsen bij de ingang van het circuit (grindparkeerplaats), maar er zijn er 2 op de Place Communale d'Anhée, 50 m verderop.
  • Er zijn delen van de route waar het oppervlak is opgehoogd door wortels, waardoor het ongemakkelijk is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter kunnen ze glad zijn. 
  • De overweg bij het voormalige station van Maredret heeft een trottoir met een 8 cm hoge afgeschuinde stoeprand. Je moet je voet neerzetten om veilig over te steken.
  • Er zijn rustplaatsen en meubilair die niet toegankelijk zijn (in het gras geplaatst, met een opstapje om erbij te komen).

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De helling op het parcours is licht. Er is een gedeelte bij de kruising met de “Bord de Meuse”-lijn dat steiler (7%) afdaalt, maar slechts voor een korte afstand.
  • De route is duidelijk aangegeven.
  • De meeste kruisingen met rijbanen zijn goed beveiligd en hebben een minimale helling (zie aandachtspunten).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.

Aandachtspunten

  • Er zijn geen aangepaste toiletten aan het begin van het circuit. Er zijn aangepaste toiletten bij de Draisines de la Molignée (tegen betaling) en bij het Lac de Bambois. Houd er rekening mee dat ze niet altijd open zijn, maar alleen tijdens openingsuren.
  • Er zijn geen aangepaste parkeerplaatsen bij de ingang van het circuit (grindparking), maar er zijn er 2 op de Place Communale d'Anhée, 50m verderop.
  • Er zijn delen van de route waar het oppervlak is opgehoogd door wortels, waardoor het ongemakkelijk is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter is er kans op ijzel.
  • De overweg bij het voormalige station van Maredret heeft een trottoir met een 8 cm hoge afgeschuinde stoeprand. Je moet je voet neerzetten om veilig over te steken.
  • Er zijn rustplaatsen en meubilair die niet toegankelijk zijn (in het gras geplaatst, met een opstapje om erbij te komen).

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De meeste oversteekplaatsen van rijbanen zijn correct beveiligd en hebben een minimale stijging (zie aandachtspunt).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.

Aandachtspunten

  • Er zijn geen toegankelijke toiletten aan het begin van het circuit. Er zijn aangepaste toiletten bij de Draisines de la Molignée (tegen betaling) en bij het Lac de Bambois. Houd er rekening mee dat ze niet altijd open zijn, maar alleen tijdens openingsuren.
  • Er zijn stukken op de route waar het oppervlak is opgehoogd door wortels, waardoor het oncomfortabel is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter kunnen ze glad zijn. 
  • De overweg bij het voormalige station van Maredret heeft een trottoir met een 8 cm hoge afgeschuinde stoeprand. Je moet je voet neerzetten om veilig over te steken.
  • Er zijn verschillende stukken waar de RAVeL het spoor kruist dat wordt gebruikt door draisines (chicane). Deze gedeelten zijn niet zichtbaar aangegeven. 

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De meeste kruisingen met rijbanen zijn goed beveiligd en hebben een minimumverhoging (zie aandachtspunten).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.

Aandachtspunten

  • Er zijn geen toegankelijke toiletten aan het begin van het circuit. Er zijn aangepaste toiletten bij de Draisines de la Molignée (tegen betaling) en bij het Lac de Bambois. Houd er rekening mee dat ze niet altijd open zijn, maar alleen tijdens openingsuren.
  • Er zijn stukken op de route waar het oppervlak is opgehoogd door wortels, waardoor het oncomfortabel is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter is er kans op ijzel.
  • De overweg bij het voormalige station van Maredret heeft een trottoir met een 8 cm hoge afgeschuinde stoeprand. Je moet je voet neerzetten om veilig over te steken.
  • Er zijn twee korte, onverlichte tunnels op de route en één langere tunnel die verlicht is (zwak rood licht). Er is geen weg omheen.
  • Vanaf de parkeerplaats Place Communale is er geen zichtbare bewegwijzering naar de route.
  • De borden zijn niet gemakkelijk te lezen. Ze missen contrast en het lettertype is niet altijd geschikt.
  • Er zijn verschillende stukken waar de RAVeL de baan kruist die gebruikt wordt door draisines (chicane). Deze gebieden zijn niet duidelijk bewegwijzerd. 

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De meeste oversteekplaatsen van rijbanen zijn correct beveiligd en hebben een minimale stijging (zie aandachtspunt).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.
  • Er is voldoende bewegwijzering. De route kan worden gedownload in gpx-formaat.

Aandachtspunten

  • Er zijn twee korte, onverlichte tunnels op de route en een langere tunnel die verlicht is (rood licht, schemerig). Er is geen weg omheen.
  • Vanaf de parkeerplaats Place Communale zijn er geen zichtbare borden die naar het circuit leiden.
  • Er zijn delen van de route waar het trottoir is opgehoogd door wortels, waardoor het ongemakkelijk is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter zijn ze waarschijnlijk beijzeld.
  • Er zijn verschillende stukken waar de RAVeL het Draisines voetpad kruist (chicane). Deze stukken zijn niet zichtbaar bewegwijzerd. 

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De meeste oversteekplaatsen van rijbanen zijn correct beveiligd en hebben een minimale stijging (zie aandachtspunt).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.
  • Er is voldoende bewegwijzering. De route kan worden gedownload in gpx-formaat.

Aandachtspunten

  • Er zijn twee korte, onverlichte tunnels op de route en een langere tunnel die verlicht is (rood licht, schemerig). Er is geen weg omheen.
  • Vanaf de parkeerplaats Place Communale zijn er geen zichtbare borden die naar het circuit leiden.
  • Er zijn delen van de route waar het trottoir is opgehoogd door wortels, waardoor het ongemakkelijk is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter zijn ze waarschijnlijk beijzeld. 
  • Er zijn verschillende stukken waar de RAVeL het Draisines voetpad kruist (chicane). Deze stukken zijn niet zichtbaar bewegwijzerd. 

Sterke punten

  • Een veilige doorgang (RAVeL) met een geasfalteerd oppervlak. De gemiddelde breedte van het pad is 2 meter, met af en toe versmallingen (goed aangegeven en minder dan 20 meter breed). De toegang tot het circuit heeft een vrije doorgang van minstens 1 meter.
  • De meeste oversteekplaatsen van rijbanen zijn correct beveiligd en hebben een minimale stijging (zie aandachtspunt).
  • Er is minstens één toegankelijke rustplaats om de 15 km.
  • Er is voldoende bewegwijzering. De route kan worden gedownload in gpx-formaat.

Aandachtspunten

  • Er zijn twee korte, onverlichte tunnels op de route en een langere tunnel die verlicht is (rood licht, schemerig). Er is geen weg omheen.
  • Vanaf de parkeerplaats Place Communale zijn er geen zichtbare borden die naar het circuit leiden.
  • Er zijn delen van de route waar het trottoir is opgehoogd door wortels, waardoor het ongemakkelijk is om op te lopen. De viaducten zijn ook 2 cm verhoogd. In de winter zijn er plekken met ijzel.
  • Er zijn verschillende stukken waar de RAVeL het spoor kruist dat door draisines (chicane) wordt gebruikt. Deze gedeelten zijn niet zichtbaar bewegwijzerd. 
Access-i vous informe sur l'accessibilité de ce lieu, de par les données relevées sur place, à un instant T. Les modifications éventuelles après la visite d'Access-i relèvent de la responsabilité du gestionnaire.